Sporten met een discus hernia


Nieuwe inzichten leiden tot beter herstel discus hernia

Waar ooit uren rust, weinig beweging en eventueel het dragen van een rugbrace werden aangeraden bij het herstel van een discus hernia gaat men de dag van vandaag steeds meer prat op het stelselmatig opbouwen van beweging. Kan sporten met een discus hernia? Absoluut, bewust opbouwen zal het herstel bovendien alleen maar ten goede komen. Dit uiteraard steeds in overleg met uw arts en onder begeleiding van een kinesitherapeut voor de beste resultaten.


Verwacht uiteraard geen absolute wonderen: de plek waar de discus hernia zich heeft gemanifesteerd zal spijtig genoeg steeds een wat zwakkere plek in het lichaam blijven en hier moet u rekening mee houden. Vermijd dus erg belastende sporten waarbij er veel springoefeningen, schokken of een hoog blessurerisico zijn.


In eerste instantie zal een sportschema bestaan uit versterkende oefeningen van de spieren rondom de discus hernia. Zoals bij alle sporten geldt ook hier: pas als de core/romp versterkt is, kan er aan de rest worden gewerkt! Een goed getrainde core (buikspieren, rugspieren, bilspieren en heupspieren) vormen de basis waarop u verder kunt bouwen.


Schematisch en ergonomisch

Sowieso is een juiste houding belangrijk bij het sporten, maar dit wordt nog een groter punt van aandacht na een discus hernia. Een goede houding leidt tot minder blessures en zal zelfs de effectiviteit van sportoefeningen sterk verhogen en het energieverbruik reduceren. Bespreek steeds met uw kinesitherapeut hoe u uw favoriete sport op een zo ergonomisch mogelijke manier kunt uitoefenen.


Zorg ook voor het juiste sportmateriaal. Ga bijvoorbeeld niet lopen met oude loopschoenen of sneakers maar laat u in een gespecialiseerde zaak bijstaan bij de aankoop van schoenen met een goede vering en demping. Bouw schematisch weer op en luister goed naar uw lichaam! Kies bijvoorbeeld voor een loopschema waarbij u stukjes lopen afwisselt met (snel)wandelen. Houd dit bij in een dagboek om niet alleen uw vooruitgang te meten maar ook te kunnen inschatten waarom een training bijvoorbeeld te zwaar was.


Indien u graag weer opnieuw wilt gaan lopen of sporten na een discus hernia, maar zich hierover niet zelfzeker voelt, neem dan zeker contact op met Kine Schilde. Wij helpen u graag verder in onze praktijk zodat u snel weer van uw favoriete sport kunt genieten!